Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

„Nekem az életem legizgalmasabb és legintenzívebb időszaka volt…”

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

 

A Mercedes Benz Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi és számviteli osztályának munkatársai tartottak szakmai előadást 2019. április 15-én a Kontrolling óra keretében. Első körben Kóbór Ádámmal a cég pénzügyi munkatársával beszélgettünk, akiről az előadás közben az is kiderült, hogy korábban ő is duális hallgató volt. Ádám a duális képzés elkötelezett híve, szerinte ez az oktatási forma mind a hallgatók, mind a vállalatok számára kölcsönösen előnyös. A Mercedes kecskeméti gyára már évek óta duális partnere a Neumann János Egyetemnek, és 2018-tól gazdálkodás, pénzügy és számvitel területén is fogadnak duális hallgatókat.

 

Te magad is duális hallgató voltál a 90-es évek végén, amikor ez a típusú képzés teljesen ismeretlen volt Magyarországon. Mesélnél arról, hogy Neked milyen élményeid vannak a duális képzéssel kapcsolatban? Véleményed szerint mik ennek a képzésnek a legnagyobb hozadékai egy hallgató számára?

A mai és az akkori képzés között talán annyi különbséget megemlítenék, hogy a kilencvenes évek derekán-végén, ez egy nagyon kísérleti szakaszban lévő, de amint látjuk még a jelenkori képzési és oktatási igényeknek megfelelő, úttörő kezdeményezés volt. Akkoriban a Német-Magyar Ipari Kamara kezdeményezésével és koordinációjával, néhány magyar és német oktatóval, kevesebb mint egy tucat lelkes, német és osztrák cég csatlakozásával indult a program. Az akkori képzési struktúrából adódóan egy kiválasztási folyamat végén, amelyet minden cég egyénileg alakított ki a felvételhez, mindössze két szakon (pénzintézeti és vállalti) évente kb. 20 diáknak adatott meg a lehetőség ebben a programban tanulni. Immár a magyar oktatási rendszerben mind közép, mind felsőoktatási szinten hivatalossá vált a duális képzés, így szerintem sokkal szélesebb kör számára nyújthat ez a jövőben lehetőséget. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ezt a fajta oktatási módszert, elsősorban olyan cégek, mint a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és ezeknél a vállalatoknál felmerülő képzett szakemberek iránti erős igény hívta életre.

Szerintem a jelenlegi és az akkori képzésben is három dolognak kell-kellett kulcsszerepet játszania. Egy erős elméleti képzésnek, ami gyakorlatorientált módszerekkel, esettanulmányokkal kiegészítve az oktatás és oktatók feladata. Másodszor a hallgatók részére a „foglalkoztató” cég által nyújtott első szakmai és munkatapasztalatok megszerzésének minél testközelebbi és lehetőleg intenzív megélése, amely természetesen a cégek feladata. És végezetül nagyon fontosnak tartom, hogy két helyszín és közeg (esetünkben egyetem és vállalat) szorosan együttműködve és folyamatosan egyeztetve javítsa ezt a még mondhatni kezdeti életszakaszában lévő új oktatási formát.

Elmondhatom, hogy nekem ez az életem legizgalmasabb és legintenzívebb több mint két éve volt. Pénzintézeti szakos hallgatóként egy osztrák tulajdonú banknál lehetőségem nyílt arra, hogy megszerezzem az első munkatapasztalataimat, ezen felül egy tucat banki területet sikerült így megismernem. És ami az egészben a legjobb volt, hogy mivel ezeknek a területeknek a nagy részén a mindennapi munkában aktívan részt vettem, így a kollégák és ott dolgozók részéről nagyon sok visszajelzést és értékelést kaphattam. Ennek köszönhetően sosem éreztem azt, hogy ne lennék teljes értékű tagja a csapatnak vagy, hogy külsősként tekintenének rám.

És hogy mi lehet a hozadék egy hallgató számára, ehhez csak két tényt említenék meg, a képzést követően több évet dolgoztam ennél a banknál úgy gondolom az egyik legfontosabb banki területen, és 20 év elteltével is, nem egy volt kollégámmal a mai napig tartom a kapcsolatot.

Köztudott, hogy a 21. században a vállalati fúziók és felvásárlások (merger and acquisiton, M&A) korszakát éljük. A szakértők szerint nem valószínű, hogy új autóipari vállalatok jönnek létre a következő évtizedekben, viszont annál jellemzőbb a meglévő vállalatok nagy konglomerátumokká alakulása a M & A tevékenységen keresztül. Mi a Mercedes útja ebben a világban?

Nem az én tisztem megjósolni a Mercedes-Benz ezzel kapcsolatos terveit. Jelenleg én azt látom, hogy olyan XX.-XXI. századi iparágak, mint az autógyártás, és amelyek szorosan vagy lazán a mobilitáshoz kapcsolódnak és egyre hangsúlyosabb szerepet töltenek be a gazdasági életben, illetve az emberek mindennapjaiban, egyfajta változáson mennek keresztül. Gondolhatunk itt a taxi, autóbérlési és megosztási szolgáltatásra, vagy akár klasszikus gépjárműgyártási vagy alkatrészelőállítási folyamatokra és azok digitalizációjára. A Daimler AG maga is törekszik minél hatékonyabban és hatásosabban, meghatározó piaci szereplőként jelen lenni a fenti üzletágakban is, így ezekben az esetekben az elmúlt időszakban akár részesedés vásárlása akár egy közös vezetésű vállalaton (joint venture) keresztüli piacra lépés, a konszernnél is megfigyelhető volt.

 

Ha kinézek az ablakon, akkor az egyetem parkolójában messziről kitűnik egy vadonatúj ezüstszürke Mercedes coupe személyautó. Te érkeztél ezzel a csodaszép autóval? Milyen lehetőségei vannak a kecskeméti Mercedes gyár dolgozóinak arra, hogy kipróbálják vagy használják az itt gyártott autókat?

A Mercedes kecskeméti gyárának dolgozói abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy már a cég indulásától fogva lehetőségeik nyíltak különböző Mercedes modellek vezetésére. A vállalat folyamatosan, tesztvezetésekkel ad lehetőséget az itt gyártott autók kipróbálására, illetve olykor sorsolásos alapon egy-egy különleges Mercedes modell vezetésére is lehetősége nyílik a munkatársainknak. De visszakanyarodva az én általam használt autóhoz, a cég dolgozói számára 2016-ban immáron 3 éve bevezetett egy autóbérlési programot, aminek a keretén belül különböző modellek havi bérleti díj fejében érhetőek el a dolgozóink számára.