Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

Interjú az Év publikációja díj nyertesével

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Dr Somosi Ágnes, karunk oktatója másodszor lett rangos egyetemi díjunk nyertese.

Milyen munkásságot/kutatásokat folytattál az elmúlt egy évben, milyen lapba került bele a cikk, miért pályáztál?

A cikken még 2016-ban kezdtem el dolgozni, a bécsi kutatói félévem során, a doktori tanulmányaim alatt, Prof. Dr. Alfred Stiassny-val. A cikkel azóta 2018-ban elnyertem az Európai Marketing Akadémia „Best paper based on a doctoral work” díját és a publikációt ezt követően kezdtük el. Hosszú munka eredménye, hogy idén megjelent a cikkünk az Európai Marketing Akadémia hivatalos folyóiratában, az International Journal of Research in Marketing-ben. Ez a folyóirat marketing területen a 9. legmagasabban rangsorolt lap jelenleg, és tudomásom szerint egy magyar szerző publikált eddig itt.

Mi volt ez a cikk, miről szólt, és szerinted miért fontos a téma? 

A cikk a szolgáltatáskivezetés esetén fellépő lemorzsolódás csökkentését vizsgálja. A lemorzsolódás lényege, hogy a vállalat meg tudja-e tartani a vevőket, amelynek a jelentősége a telített piacokon különösen felértékelődik, ahol az ügyfélszerzés egyre nehezebb.

A témával én vállalati oldalon is találkoztam, és a cégek számára a szolgáltatáskivezetés esetén fellépő, meglehetősen magas lemorzsolódás komoly kihívásokat jelent. Emellett a szakirodalomban egy jelentős kutatási rést találtunk a szolgáltatáskivezetés területén, és a témával foglalkozó cikkek sem a folyamat sikerességét helyezik előtérbe.

Honnan jött a téma? 

A témát még a doktori tanulmányaim első félévében, 2013-ban ajánlotta figyelmembe a témavezetőm, Dr. Kolos Krisztina, és mivel a céges tapasztalataim során találkoztam már a problémával, elég sok fantáziát láttunk egy doktori kutatás lebonyolításához.

Miért ezt a lapot választottad és mennyit kellett várni a bírálatra?

A 2018-ban elnyert díjamat követően a nemzetközi és hazai kutatói közösség is arra bátorított, hogy csak egy legmagasabb besorolású, Q1-es lapban publikáljuk a cikket, mert már a díj is kivételesnek tekinthető Magyarországon és a régióban egyaránt. Ezért végül azért döntöttünk az IJRM folyóirat mellett, mert ez a díjat is odaítélő Európai Marketing Akadémia hivatalos folyóirata, és a társszerzőim is ezt javasolták.

Az első körös bírálat nagyjából fél év volt, és lehetőséget kaptunk a cikk átdolgozására, aminek már nagyon örültem. Az átírt verzióra fél évet kaptunk, majd a következő átírást szintén nagyjából fél éven belül adtuk be. Így a teljes folyamat a cikk elfogadásáig hozzávetőlegesen 1,5 évet vett igénybe. Ezt követően már elérhető volt online a cikk és nyomtatásban az idei decemberi számban fog megjelenni.

A bírálat tehát összességében elég gyorsan zajlott, de a cikket jelentős mértékben át kellett írni, és további kutatást végezni. A bírálók kéréseinek való maximális megfelelés azt gondolom, kritikus volt a cikk elfogadása szempontjából.

Mit tanácsolsz azoknak, akik szeretnének pályázni a jövőben?

Egy Q1-es publikáció esetében azt hiszem, a legfontosabb a megfelelő csapat kiválasztása, a felettesek támogatása és a kitartó munka. Ennél a cikknél még a díj ellenére is rengeteg kihívásba ütköztünk, de a megfelelő kollégák nélkül képtelen lettem volna megfelelni ezeknek. Kritikus volt a folyamatban a komplementer kompetenciák azonosítása is. Mindig olyan kutatókat kértem meg, hogy csatlakozzanak, akik valami pluszt hoztak ahhoz, amit addig elemeztünk és így jutottunk folyamatosan előre. Ezúton is köszönöm a társszerzőim kitartó munkáját, és Prof. Dr. Berács József támogatását!

Milyen téma foglalkoztat jelenleg, mik a közvetlen kutatási/ publikációs terveid?

Dr. Karcsics Éva kolléganőm vezetésével nemrégiben zárult le a szakspecifikus kompetenciamérés projektünk.

Ezen kívül egy új kutatási témánk az IJRM cikkel azonos társszerzőimmel jelenleg a lakóhelyeken működő KKV-k lakóhely általános elégedettségével való viszonyát vizsgáljuk. Kiderült, hogy ez a téma elsősorban várostervező lapokban jelent meg, hiszen a városok tervezésénél kiemelt szempont, hogy pl. mennyi zöld terület van a városrészben, mennyi park, gyalogos terület, stb. De az irodalomból az derült ki, hogy a témát marketing lapok nem igazán vizsgálták még, viszont a marketing relevanciája meglehetősen erős a témának, ezért döntöttünk úgy, hogy ezzel foglalkozunk. Egy konferencia cikket adtunk eddig be a témában és további adatfelvételeket tervezünk, adatbázisok bevonásával.

A díjnyertes publikáció elérhetősége:

 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167811621000161