Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

A diákhitel új korszaka – nem árt, ha tudod II

Az előző bejegyzésben azt mondtuk el, hogy milyen pénzügyi megfontolások állhatnak a diákhitel felvétele mellett – tehát miért lehet érdemes felvenni. Most pedig lássunk néhány konkrét részletet ismét csak az üzleti tervezés alapvető módszereit alkalmazva, amikről tanulhatsz is nálunk.

Tovább

A Diákhitel új korszaka – nem árt, ha tudod I.


A hitelekkel kapcsolatban gyakran összekeverik a likviditási problémákat a gazdaságossági problémával. Az előbbi arról szól, hogy „nincs pénzem, de most kellene nagyon”, az utóbbi pedig arról, hogy „mennyivel kell többet visszafizetni?”. Ha a két kérdést elválasztjuk, végül nagyon egyszerű következtetéseket kapunk. A pénzügyi tudás arra is jó, hogy e-téren megfontolt döntéseket tudjunk hozni.

Tovább

A többségi szavazás paradoxonjai II.

A többségi szavazás Condorcet-paradoxona szerint megtörténhet, hogy a végeredmény nem a többség véleményét tükrözi: például ha hárman háromféleképpen szavaznak. Ekkor a szavazók nem lesznek képesek döntésre jutni, viszont a választásuk legalább azt kifejezi, hogy mit szeretnének. Aminél persze elképzelhető rosszabb forgatókönyv is. Sőt nem csak elképzelhető, hanem van is ilyen. A többségi szavazás paradoxonjáról szóló mini sorozatunk második része következik.

Tovább

Mi lett volna, ha… a Titanic és az ipari forradalom


Egy klasszikus vicc szerint üldögél a gazdag angol a süllyedő Titanic fedélzetén kezében Whisky-vel, és azt motyogja maga elé, hogy „az rendben van, hogy jeget akartam az italamba – na de ennyit?” Bizonyos értelemben az ipari forradalom is olyan, mint a Titanic katasztrófája – de nem feltétlenül úgy, ahogyan elsőre gondolnánk.

Tovább