Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

Vállalkozóként is sikeresen

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Bedzsula Bálint a Menedzsment és Üzleti Kommunikáció tanszék oktatója, az egyre népszerűbb a start up vállalkozások indulásához elengedhetetlen jó és áttörő ötletről, valamint a buktatókról mesélt nekünk.


Milyen a jó és innovatív ötlet?

Talán nem meglepő senki számára, hogy egy új vállalkozáshoz szükség van egy kezdeti szikrára, amit meg szeretnénk valósítani, sikerre szeretnénk vinni. Ezt persze sokan egyszerűen egy már működő vállalkozásról másolják, de sokkal izgalmasabb, ha az innováció, egy kitalált újdonság jelenti az üzlet alapját. Bárhogy is jutottunk az ötletünkhöz – akár egy könnyed szieszta eredményeképpen, két döntő jellemzővel kell rendelkeznie: legyen „fit és sexy”, azaz egyrészt jelentsen valós megoldást az azonosított igényre, problémára, másrészt legyen kellően vonzó a vevők számára a használathoz. Egy sikeres vállalkozáshoz azonban még ez sem elég, egy olyan piaci ötlet kell, amelyre ismételt, bővülő fizetőképes kereslet mutatkozik, valamint társadalmilag, jogilag elfogadott módon képes nyereséget termelni. Ez már több, mint egy ötlet, ezt már üzleti koncepciónak hívjuk. Valójában egy ilyenre van szükségünk az induláshoz.

 

Egyre trendibb, ha valaki vállalkozik. Vannak, akik azért választanak gazdálkodástudományi képzést, mert remélik, hogy ezáltal sikeres vállalkozó válhat belőlük. Milyen buktatói vannak egy újonnan indult vállalkozásnak?

Egyre több látványosan és gyorsan sikeres vállalkozás kap napjainkban komoly médiamegjelenést. Ez sokak számára nagyon lelkesítő, azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy az indulás után – Churchill szavaival élve – csak „a vér, a veríték és a könnyek” lehetnek biztosak a vállalkozó számára, és végül az induló vállalkozások döntő többsége kudarcot vall. A vállalkozásépítőkre számtalan veszély leselkedik a változékony, ismeretlen körülmények között. Az egyik legjelentősebb és a legtöbb kockázatot magával hozó veszedelem a vállalkozás számára a vállalkozás önmaga, a vállalkozók által megfogalmazott, a valósággal nem törődő feltételezések. Az ilyen típusú kockázatok csökkentésére megoldást jelenthet egy proaktív piaci jelenlét, de tovább növeli az esélyeket, ha nem véletlenszerű és spontán ez a tevékenység. Hallgatóink képzésük során nem csak megismerkednek a vezetés-szervezés és vállalkozás-gazdaságtan alapjaival, hanem gyakorlati készségeket is szereznek, így lényegesen nagyobb eséllyel indulhatnak csatába.