Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

"Partnerként kell kezelni a hallgatókat"

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

A fiatal oktatók pályakezdéséről, lehetőségeiről és jövőképéről Dénes Ritával, a Menedzsment és Üzleti kommiunikáció tanszék oktatójával beszélgettünk.

 

Mikor és miért döntött úgy, hogy az oktatói pályát választja?

Már a tanulmányaim elején éreztem, hogy olyan szakmát szeretnék választani, ahol az emberekkel közvetlen kapcsolatban vagyok, és ahol a kommunikációs képességeimet is tudom hasznosítani. Azt, hogy az oktatás eszközével szeretnék segíteni, már később, az egyetemen döntöttem el.

 

Fiatal oktatóként milyen nehézségekkel kell szembenéznie?

Tudni kell a helyzetet megfelelően kezelni, bármilyen legyen is az, és akkor nincs gond. De bőven akadnak vicces szituációk is. Nagyjából két évvel ezelőtt minőségmenedzsment gyakorlaton csoportmunka volt. A hallgatók között bóklásztam, magyaráztam nekik a feladatot. Egy hallgató késve érkezett, majd lehuppant. Egy percig hallgatta, amit mondok, majd lelkesen, de ellentmondást nem tűrő hangon nekem szegezte: „Na, szuper! Látom, Te vágod a témát. Gyorsan csináld meg a feladatot és lépjünk le erről a gyakról, mielőtt a tanárnak feltűnne.”

 

Ön szerint a hallgatók a hozzájuk korban közelebb álló oktatóval könnyebben megtalálják a közös hangot?

Ez nem korfüggő és nincsenek éles határok sem. Partnerként kell kezelni a hallgatókat. Természetesen ez akkor működik (jól), ha mindkét fél megfelelő hozzáállással teszi mindezt, együtt, a cél érdekében. Amit még nagyon fontosnak tartok, hogy lássa a hallgató, hiszünk abban, amit csinálunk, amit oktatunk. És tényleg higgyünk is benne!

 

Kiknek ajánlaná, hogy szerezzenek fokozatot és folytassák tanulmányukat Doktori Iskolában?

Azoknak, akiknek célja a tudás átadása. Megvannak ezt a feladatot támogató készségeik és hajlandóak is folyamatosan képezni magukat. Az oktatás mellett legalább olyan fontos a kutatói tevékenység is. Ezért annak ajánlom, aki vallja a life long learning filozófiát. Többen vannak, mint gondolnák, csak lehet, hogy még nem jöttek erre rá. Talán, ha majd az egyetemi évek leülepedtek egy kicsit, akkor jönnek erre rá. Sosem késő! Azt sem szabad elfelejteni, hogy aki előadást vagy gyakorlatot tart, az a reflektorfényben „játszik”. Imponáló és motiváló annak, aki ezt szereti. Persze, nem szabad elfelejteni azt sem, hogy elsősorban nem az oktatók szórakoztatásáról szól a történet, hanem a hallgatókéról. És természetesen nem csak a szórakoztatásáról.
Röviden: Elhivatottság, empátia, türelem, precizitás, kreativitás.

 

Miért lehet vonzó az oktatás, mint szakma egy hallgató számára?

  • csapatmunka, de megvan a lehetőség az önállóságra, autonómiára is
  • a legfrissebb információk közelében lehetsz, sőt, a kutatásokban részt is vehetsz
  • egy-egy terület szakértőjévé válhatsz
  • hazai és nemzetközi elismertség
  • motiváló és inspiráló környezet
  • rugalmasabb munkaidő
  • cégek és piaci szereplőkkel is dolgozhatsz együtt
  • több generáció dolgozik együtt, amiből sokat tanulhatsz, de kompromisszumkötésbe is fejlődhetsz
  • tényleges változást elérni a társadalom gondolkodásában itt lehet