Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

Reklámról és szerződésről, illetve arról, aki (jogilag) elutazott a Marsra

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Egy reklámkampány során felmerült a marsutazás a Burma-Shave-vel, majd e reklámmal és a szerződéssel kapcsolatos jogi kérdések sora, s végül egy ötletes céges kommunikációs megoldás. 

 

Versszakos reklámok - következményekkel

A reklámozási technikában is innovatív Burma-Vita Co. még az 1920-as években vezette be új termékét, a Burma-Shave nevű borotvakrémet, amely lehetővé tette, hogy borotvapamacs nélkül is lehessen borotválkozni. A reklámrigmusait kis versszakokra bontó cég az államok közti főutakon hirdetett, amelynek köszönhetően az apró minneapolis-i vállalat hamarosan országszerte ismertté vált.

A reklámrigmusok között, immár az 50-es években, a következő hirdetés jelent meg:

„Free-free
a trip
to Mars
for 900
empty jars
Burma-Shave”.

E reklám ígérete szerint, ha valaki 900 üres Burma-Shave palackot benyújt a vállalatnak, elnyer egy ingyen utat a Marsra. Amikor egy Wisconsin-béli boltos, bizonyos Arliss French, üres palackonként 15 centet ígérve, ténylegesen összeszedett 900 ilyen üres Burma-Shave palackot, és jelentkezett a cégnél, a kreatív cég hirtelen csak annyit válaszolt – rigmusokban –, hogy az ingyenesség csak egy oda-útra szól:

„If a trip to Mars
you earn
remember, friend
there's no return.”

A French házaspár utazása

Tekintettel azonban a cég reklámokon alapuló jó hírnevére, illetve a jogászok tanácsára, a vállalat vezetője végül úgy döntött, hogy az elutasítás helyett inkább az alkura és az ígéretre összpontosít. Tehát nemcsak a nyertes boltost, de a feleségét is elutaztatta „a Moers-ra”. Ez a Moers egy német városka a Rajna mentén, amelynek neve, ha amerikaiasan ejtjük ki, akkor némi fantáziával ugyan, de a Marsra emlékeztet. A French házaspár pedig az ígéretre reagálva, ezüstösen ragyogó szkafanderben érkezett meg a németországi célállomásra, egy minden bizonnyal kellőképpen izgalmas Moers-beli week-endre, megmentve ezzel a Burma-Shave cég jó hírnevét.

 

Jogos kérdések

Hát a tanulság? A tanulság az, hogy még egy vakmerő reklámötletbe sem kell feltétlenül belebukni, és hogy a per nem szükségszerűen a legjobb megoldás. DE azért mindez felvet jó néhány kérdést is.

Először is: mennyire kell egy reklámnak hihetőnek lennie?

Továbbá: igaza volt-e Mr. French-nek, amikor a reklámversikét nem alkufolyamatnak, hanem már ígéretnek, kitárgyalt szerződésnek értelmezte?

Végezetül: változtatna-e a helyzeten, ha történetünk főszereplője nem fizetett volna üres palackonként 15 centet; ezzel mintegy kétheti átlagfizetésének megfelelő összeget áldozva föl? Kissé jogászibb nyelven megfogalmazva: egy ésszerű ember megfelelő ellenszolgáltatásnak tekinthetné-e mindezt egy Mars-béli útra?

Vajon ma ki nyerne és miért?


Dr. Pétervári Kinga, egyetemi docens
Közgazdaságtan és Üzleti Jog Tanszék


Forrás:

Byrd, B. Sharon: Einführung in die Anglo-Amerikanische Rechtssprache. Band II. 2. Aduflage. C.H.Beck – Stämpfli. 2010.

Képek forrásai:

Columbia University Press.
Sentimental Productions.