Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Kar - Kecskemét

"A ma naprakész tudás holnap elavult lesz..."

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Danka Istvánnal, a Menedzsment és Üzleti Kommunikáció Tanszék docensével, akinek a kutatásai fókuszában az oktatás elméleti és gyakorlati problémáinak vizsgálata áll, oktatási trendről és pályaválasztásról beszélgettünk.


Az oktatás, mint versenyszféra ugyanúgy követi a trendeket, ahogy a munkaerőpiac. Ön szerint jelenleg merrefelé halad ez a „trend”?

Talán sokakat meglep, amit mondok, de a gyakorlatcentrikus oktatás elkötelezett híveként sem gondolom, hogy a jövő oktatása a mostanában sokat hangoztatott „naprakész”, minél gyakorlatiasabb tudás átadása felé halad. Egész egyszerűen azért, mert nem erre lesz szükség a boldoguláshoz, és az oktatásnak lépést kell tartania az igényekkel. A naprakészség és gyakorlatiasság mint követelmények is éppen ilyen igényeknek való megfelelésként szivárogtak be a felsőoktatásba. Azonban ez a modell mára sikertelennek bizonyult. A ma naprakész tudás holnap elavult lesz. Én a jövőt elsősorban az intellektuális készségek oktatásának komolyan vételében látom. Szövegeket értelmezni, álláspontokat, érveket elemezni, szisztematikusan gondolkodni tudni mindig kelleni fog, hiszen ezek alapvetőek bármilyen értelmiségi szakma elsajátításához és önmagunk továbbképzéséhez is. Ráadásul ezekre a készségekre a nyakunkba szabaduló információs áradat korában nagyobb szükség van, mint valaha.

 

A középiskola-választás után – amit főként még a szülők hoznak meg gyermekeik helyett – az első, igazi felnőtt döntés egy diák életében, amikor választ, hogy tovább tanul-e, és ha igen, akkor hol teszi mindezt.  Milyen döntést segítő technikát tudna ajánlani a pályaválasztó fiataloknak?

 Nyugodtan hagyatkozzunk az ösztöneinkre. Ha meg akarjuk tanulni, hogyan legyünk sikeresek, a legjobb olyanokhoz fordulni, akik maguk is sikeresek abban, amit csinálnak. Laposan kommunikált, alulmenedzselt, rosszul eladott képzéseken nem fogunk megtanulni jól kommunikálni, jól menedzselni vagy éppen eladni magunkat. Szerencsére van választék a felsőoktatási piacon olyan intézményekből, ahol pontosan tudják, mit akarnak és tudnak kínálni, és az miért lesz hasznos nekünk. Ha a hitelteleneket kiszűrtük, már nincs nehéz dolgunk: csak azt kell eldönteni, melyik az, amelyik éppen engem szólít meg, azaz ahol az üzenet és az én igényeim találkoznak.